اعتذروا للملحدين والمنحرفين فكريًا ولا تعاقبوهم!

قد يظن الناس أن الملحدين والمنحرفين فكريًا قامت عليهم الحجج والأدلة حين جلسوا مع دكاترة العقيدة أو من نُسميهم علماء إسلام! وهذا الظان لا يدري حقائق الأمور، وإليكم ملاحظة لي من داخل تفاعل حي بين دكتور عقيدة كبير جدا من الأكابر في مصر وبين تلميذة، ثم تؤكد التلميذة ملاحظتي وتعترف بها.
كتبت هذه الخاطرة :" أحضر حاليا دورة في العقيدة الإسلامية لدكتور كبير ولكنه للأسف يخطئ في أشياء خطيرة بل يخبط كلام هو حفظه ولا يستطيع الإجابة عما يثيره في ذهن السامع بل وينقض بعضه بعضا!، وهناك متخرجة في قسم أصول الدين تناقشه وتسأله ولا يحسن فهمها بل بدأ يضطرب ويوجه إليها عبارات قاسية وكان نفسي أنصحها بعدم السؤال حتى لا تُوصم بالانحراف فيستغل ذلك الشيطان ويصيبها بالانحراف عن طريق الوهم، رغم أن حوارهما ونقاشهما بمثابة معمل طبيعي لي أرى فيها عقل الدكتور على حقيقته لكي أُصدم أكثر وأكثر وأعرف قدر أكبر من الحقائق"
فكان رد هذه الطالبة على الخاص ما نصه :" ربنا يكرم حضرتك شكرا للنصحية والله جدا .. على فكرة هو نفس رأيي لإني لاحظت إني مش هخرج بأي نتيجة من إجاباته عليا وخوفت أسئلتي تعمل بلبلة لغيري إنهم يتلخبطوا وميلاقوش ردود على اللي وصلوله زيي ويمكن أنا مع نفسي أوصل لنتيجة إيجابية وهم لأ خوفت اشيل ذنبهم،
البوست دا
لحضرتك لما قريته استوقفتني نقطة "فيجري معهم نقاشا أو يلقي عليهم أسئلة سوف يتعب كثيرا وسيتعبهم وسيحدث ما لا يحمد عقباه".. أكدت جوايا على نفس المعنى يعني قولت جوايا فعلا أنا مناقشتي وأسئلتي نتيجتها مش أكتر من تعب نفسي ليا وصداع ليه ويمكن بلبلة لغيري ولما قريت البوست التاني لحضرتك أكدت جوايا نفس رأيي فربنا يكرم حضرتك وعلى فكرة هو سألته آخر مرة سؤال لكن بيني وبينه لإني خوفت من نقطة البلبلة دي وللأسف كان رده عليا إنتي بتقولي نفس اللي قالوه كفار قريش للرسول عليه الصلاة والسلام.. قالي اقرأي قرآن هتلاقي فيه رد على أسئلتك واقرأي المقرر اللي في الكتاب هتلاقي فيه الإجابات على أسئلتك - طبعا بيقصد المقرر اللي في ال cd بتاع الدورة .. طبعا أنا كان رد فعلي إني بصيتله وابتسمت وقولتله حاضر وشكرته ... ولا تعليق طبعا جوايا بعد رده دا

تعليقات

المشاركات الشائعة